Nowoczesne laboratoria dydaktyczne zaprezentowane na Politechnice Wrocławskiej

Trzy innowacyjne laboratoria dydaktyczne zostały niedawno odsłonięte na terenie Politechniki Wrocławskiej. Znalazły się one pod opieką naukowców z Katedry Inżynierii Pojazdów przy Wydziale Mechanicznym. W tych laboratoriach studenci będą mieć możliwość zgłębiania wiedzy na temat różnego rodzaju systemów, które są integralną częścią pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

Zlokalizowane w budynku P-14 na Kampusie Braci Gierymskich, te nowatorskie laboratoria stanowić będą nieocenioną pomoc dla studentów zainteresowanych działaniem rozmaitych systemów stosowanych w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Naukowcy z Katedry Inżynierii Pojazdów starannie wyposażyli laboratoria w różne narzędzia i urządzenia, takie jak hamownie jednostek napędowych, modele samochodów elektrycznych czy stanowiska do badania mechaniki płynów.

Dr hab. inż. Anna Janicka, zastępczyni kierownika Katedry Inżynierii Pojazdów podkreśliła ważność praktyki w kształceniu przyszłych inżynierów: „Naszym celem jest wykształcenie specjalistów, których wiedza nie ogranicza się do teorii zdobytej na wykładach, ale obejmuje również umiejętności praktyczne nabyte podczas wielogodzinnych sesji w naszych laboratoriach”.

W laboratorium układów napędowych dostępne są cztery hamownie do testowania silników elektrycznych. Dodatkowo, studenci mają do dyspozycji stanowisko do eksperymentowania z liniami komunikacyjnymi, co umożliwia im badanie procesów ładowania i rozładowywania baterii. Dzięki realistycznym modelom pojazdów hybrydowych, młodzi naukowcy mają również możliwość badania tych zaawansowanych technologicznie maszyn.

Adam Kamiński, doktorant Szkoły Doktorskiej i wykładowca, opisuje możliwości jakie stwarza nowe laboratorium: „Mamy możliwość regulacji pewnych parametrów z poziomu diagnoskopu i następnie obserwacji reakcji samochodu. Na przykład możemy zdecydować, że prąd będzie dostarczany tylko do jednego z silników lub zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu i zobaczyć, jak wpłynie to na działanie całego systemu. Dzięki temu studenci będą mogli przeprowadzać symulacje, które są typowe dla procesów produkcyjnych w przemyśle motoryzacyjnym”.