W Polsce coraz częściej spotykamy się z zaawansowanymi technologiami monitorowania prędkości na autostradach, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednym z najnowszych rozwiązań jest odcinkowy pomiar prędkości. Od 17 września 2025 roku, kierowcy podróżujący autostradą A4 w okolicach Wrocławia muszą dostosować się do nowego systemu kontroli. Wkrótce podobne zmiany pojawią się na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (AOW) na trasie A8, dzięki aktualnie montowanym urządzeniom. Plan zakłada, że w całej Polsce pojawi się 43 takich systemów, kontrolujących około 400 km dróg ekspresowych i autostrad.
Przygotowania na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia
Na początku listopada 2025 roku na AOW zamontowano tablice informacyjne dotyczące odcinkowego pomiaru prędkości. System jest jeszcze w przygotowaniu, jednak już niedługo zacznie działać, podnosząc standard bezpieczeństwa na drogach. Pierwsze sygnały o wdrażaniu tej technologii zauważono w sierpniu tego roku.
Kiedy i gdzie wystartują nowe pomiary na AOW?
Dokładna data rozpoczęcia działania systemu na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia pozostaje nieujawniona. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym planuje podać te informacje na swoim profilu na Facebooku. Początkowo planowano instalację między węzłami Wrocław Północ a Wrocław Stadion, jednak obszar monitorowania poszerzono aż do węzła Wrocław Lotnisko.
Szczegóły dotyczące systemu na autostradzie A4
System na autostradzie A4, uruchomiony 17 września 2025 roku o godzinie 12:00, obejmuje odcinek między węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice. Przed pełnym uruchomieniem, system przechodził fazę testów. Dozwolona prędkość wynosi 110 km/h dla samochodów osobowych i 80 km/h dla ciężarówek. To część większego projektu rozbudowy monitoringu drogowego, finansowanego przez Krajowy Plan Odbudowy.
Rozwój systemu CANARD
Generalny Inspektorat Transportu Drogowego intensywnie rozwija system CANARD, inwestując w nowe urządzenia. W ramach projektu „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym” zakupiono 128 urządzeń rejestrujących, w tym 43 do odcinkowego pomiaru prędkości. System obejmie m.in. odcinki A4 między Kąty Wrocławskie a Wrocław Południe oraz odcinek Krzyżowa – Krzywa.
Korzyści płynące z nowych pomiarów
Nowe technologie mają na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kluczowe zalety obejmują zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych niedostosowaniem prędkości do warunków drogowych. Po pełnym wdrożeniu systemu, CANARD będzie kontrolował ponad 670 km dróg, znacznie poprawiając przestrzeganie przepisów przez kierowców w całym kraju.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
System działa na podstawie obliczania średniej prędkości pojazdów, mierząc czas przejazdu między dwoma punktami trasy. Taki sposób kontroli skutecznie zmusza kierowców do utrzymywania odpowiedniej prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.
Województwo Dolnośląskie, rok 2025, przoduje w implementacji odcinkowego pomiaru prędkości. Dzięki nowym technologiom wprowadza wyższe standardy bezpieczeństwa na swoich drogach, szczególnie na ważnych arteriach takich jak AOW i A4.
Źródło: wroclaw.pl
