Wrocław: Surowe kary dla rowerzystów? Straż miejska domaga się zmian w prawie!

Wrocławscy strażnicy miejscy zwrócili się z prośbą do ministra spraw wewnętrznych i administracji, aby rozważył zmiany w definicji roweru w obowiązujących przepisach. Ich celem jest wprowadzenie regulacji, które pozwoliłyby na nadzór i karanie użytkowników rowerów elektrycznych za brak odpowiedniego ubezpieczenia czy uprawnień do jazdy. Zmiany mogłyby obejmować również możliwość nakładania surowszych kar, takich jak areszt.

Problematyczne rowery elektryczne

Rowerzyści korzystający z napędu elektrycznego często rozwijają zbyt duże prędkości na ścieżkach dla rowerów oraz na chodnikach, stwarzając zagrożenie dla pieszych i innych użytkowników dróg. Niestety, straż miejska nie jest w stanie skutecznie mierzyć ich prędkości, gdyż od dziesięciu lat nie mogą używać radarów. W związku z tym, komendant straży miejskiej we Wrocławiu wystosował list do ministra z prośbą o zmianę klasyfikacji rowerów elektrycznych.

Obecna definicja i jej ograniczenia

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, rower to pojazd napędzany siłą mięśni, który może być wspomagany przez elektryczny napęd pomocniczy. Jednakże, wielu użytkowników wykorzystuje tę technologię do osiągania prędkości przekraczających 25 km/h, co budzi wątpliwości dotyczące ich klasyfikacji i bezpieczeństwa. Wrocławscy strażnicy sugerują, że w definicji roweru należałoby uwzględnić konieczność użycia pedałów nie tylko do ruszenia z miejsca, ale także do utrzymania prędkości.

Skutki potencjalnych zmian prawnych

Jeśli rowery elektryczne zostałyby zdefiniowane jako motorowery, ich użytkownicy musieliby posiadać obowiązkowe ubezpieczenie. W przeciwnym razie mogliby być zgłaszani do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, co wiązałoby się z karą finansową do 1560 zł. Ponadto, prowadzenie takiego pojazdu bez odpowiednich uprawnień wiązałoby się z grzywną do 1500 zł oraz możliwością aresztu lub ograniczenia wolności.

Technologiczne wsparcie dla egzekwowania przepisów

W swoim wystąpieniu do ministra, komendant wrocławskiej straży miejskiej zadał pytanie o możliwość stosowania przenośnych urządzeń do pomiaru rzeczywistej mocy rowerów elektrycznych. Takie narzędzia mogłyby znacząco poprawić zdolność strażników do egzekwowania nowych przepisów, jeśli te zostaną wprowadzone.

Z perspektywy straży miejskiej we Wrocławiu, zmiany prawne są niezbędne do skuteczniejszego kontrolowania użytkowników rowerów elektrycznych i zapewnienia większego bezpieczeństwa na drogach oraz chodnikach. Oczekują one na odpowiedź ministra, licząc na pozytywne rozpatrzenie swojej propozycji.