W Czechach kontynuowane są prace nad autostradą D11, która ma połączyć kraj z Polską. Projekt ten, mimo że napotyka na liczne trudności, jest kluczowy dla obu państw, będąc częścią większego systemu dróg, który ma poprawić komunikację między Pragą a Bałtykiem.
Autostrada D11, zaczynająca się w Pradze i biegnąca przez Hradec Kralove, ma swój obecny koniec w Jaroměř. Właśnie na tym odcinku planowane jest przedłużenie trasy do granicy z Polską. Łącząc się z S3 po stronie polskiej, nowa droga skróci czas podróży między tymi regionami, co jest szczególnie ważne zarówno dla Polaków, jak i Czechów.
Przeszkody na trasie
Prace nad odcinkiem Trutnov – granica z Polską rozpoczęły się jesienią 2024 roku. Planowane zakończenie to pierwsza połowa 2028 roku, jednak w międzyczasie ukończony ma zostać 3,5-kilometrowy odcinek do granicy, co ma nastąpić do jesieni 2026 roku. Na trasie o długości 21 km przewidziano budowę 28 mostów, dwóch tuneli oraz trzech miejsc obsługi podróżnych.
Nieoczekiwane wyzwania
Wiosną 2025 roku ujawniono, że na terenie budowy wykryto promieniowanie radioaktywne, co było spowodowane latami składowania popiołu z pobliskiej elektrowni. To odkrycie spowodowało kilkutygodniowe wstrzymanie prac, co z kolei wpłynęło na harmonogram robót.
Problemy archeologiczne
Kolejny odcinek Jaroměř – Trutnov, o długości 19,5 km, również nie obył się bez trudności. Procedury przetargowe trwały długo, a dodatkowo natrafiono na znaleziska archeologiczne związane z bitwą pod Soor z 1745 roku. Znalezione szczątki żołnierzy stały się przedmiotem badań, co mogło wpłynąć na postęp prac, choć historycy zapewniają, że nie powinno to znacząco opóźnić budowy.
Pod koniec lata ogłoszono zakończenie procedur przetargowych na odcinek Jaroměř – Trutnov, co umożliwiło rozpoczęcie prac jesienią. Plan zakłada budowę 24 mostów i jednego tunelu, a zakończenie całego projektu przewidziano na jesień 2028 roku.
Realizacja tego przedsięwzięcia jest strategicznie ważna nie tylko dla Czech, ale i dla Polski, jako że przyczyni się do usprawnienia transportu i komunikacji w regionie środkowej Europy. Prace budowlane są nie tylko wyzwaniem inżynieryjnym, ale także przyczyniają się do odkrywania bogatej historii tych terenów.
źródło: wroclaw.pl