Wrocław na nowo: Unijne inwestycje, które zmienią oblicze miasta

Przemiany Wrocławia nabierają tempa dzięki znaczącym funduszom unijnym. Miasto zyskało aż 190 mln zł z Funduszy Europejskich, co umożliwi realizację kilku kluczowych projektów infrastrukturalnych. Wśród nich są nowe połączenia transportowe oraz modernizacje istotnych węzłów komunikacyjnych, które diametralnie zmienią oblicze miasta.

Wrocław na drodze do nowoczesności

Pod nazwą Zintegrowanego Systemu Transportu Szynowego – etap IV, kryje się ambitny plan rozwijania miejskiej infrastruktury. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia to ponad 338 mln zł, z czego 190 mln zł pochodzi z unijnych dotacji. Projekt skupia się na trzech strategicznych inwestycjach, które mają przekształcić Wrocław w nowoczesne miasto przyszłości.

Nowe połączenie na Swojczyce

Pierwszą z istotnych inwestycji jest stworzenie nowej trasy autobusowo-tramwajowej prowadzącej na osiedle Swojczyce. Nowa infrastruktura obejmie wydzieloną przestrzeń dla komunikacji miejskiej, co znacznie usprawni ruch. Plan zakłada budowę 2 km nowego torowiska, 14 przystanków oraz pętli tramwajowej na Swojczycach. Dodatkowo przebudowane zostanie blisko 1,8 km jezdni na Sępolnie. Inwestycja uwzględnia również rozwój infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, w tym 2,7 km nowych ścieżek rowerowych oraz około 6 km chodników. Całość ma kosztować około 140 mln zł, a jej realizacja potrwa 24 miesiące.

Usprawnienia na ul. Przyjaźni

Kolejnym krokiem jest budowa mijanki tramwajowej przy ul. Przyjaźni, gdzie powstanie drugi tor o długości 65 m. Inwestycja ta, wartą 4,8 mln zł, znacząco poprawi płynność ruchu tramwajowego. Prace już trwają, a ich zakończenie planowane jest na koniec listopada. Wykonawca przystąpił już do budowy nasypu pod tor oraz montażu fundamentów dla nowych słupów trakcyjnych.

Nowoczesny węzeł Dubois–Drobnera

Ostatnim elementem Zintegrowanego Systemu Transportu Szynowego jest modernizacja węzła przesiadkowego Dubois–Drobnera. Obecnie trwa postępowanie przetargowe, które pozwoli na przebudowę torowiska o długości około 500 m oraz modernizację jezdni i chodników. Projekt przewiduje również budowę dwóch podwójnych przystanków tramwajowo-autobusowych, co skróci czas przesiadek. Zadbano o bezpieczeństwo rowerzystów, projektując nowe ścieżki rowerowe. Przestrzeń publiczna zyska również na zieleni – posadzonych zostanie 19 drzew oraz tysiące krzewów i roślin ozdobnych. Czas realizacji tego projektu to 18 miesięcy.