Wrocławskie MPK zakończyło niedawno kluczowy etap przetargu na zakup nowych autobusów z silnikami Diesla. Obecne zamówienie dotyczy 40 pojazdów, ale umowa daje możliwość zwiększenia liczby zakupionych jednostek do 200. Wśród złożonych ofert znalazły się propozycje od renomowanych marek, takich jak Solaris, Mercedes i MAN. Wszystkie autobusy będą nowoczesne, niskopodłogowe, klimatyzowane i przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami.
Szczegóły przetargu na nowe autobusy
Do przetargu zgłosiły się trzy firmy, a ich oferty mieszczą się w założonym budżecie. To jest ostatnia szansa na zakup autobusów z silnikami Diesla, ponieważ przyszłe przepisy będą wymagały zakupu pojazdów niskoemisyjnych.
Podstawowe zamówienie obejmuje:
- 19 autobusów klasy MAXI,
- 21 autobusów klasy MEGA.
Analiza ofert i budżet
Przedstawione oferty różnią się cenowo:
- Solaris Bus & Coach: 87 416 100 zł,
- Daimler Buses Polska: 92 336 100 zł,
- MAN Truck & Bus Polska: 108 081 330 zł.
Zaproponowany przez MPK budżet wynosi 87,7 mln zł. Teraz oferty zostaną poddane analizie formalno-prawnej, po której zostanie wybrany dostawca.
Plan modernizacji floty
Aktualnie MPK Wrocław posiada 228 nowych autobusów, z czego 28 to pojazdy elektryczne. Zakup większej liczby pojazdów spalinowych jest odpowiedzią na zbliżające się przepisy, które od przyszłego roku będą wymagały inwestycji jedynie w niskoemisyjne pojazdy. To ostatnia chwila na odnowienie floty autobusów z silnikami Diesla.
Rozwój floty elektrycznej
Wrocławskie MPK aktywnie rozwija także flotę elektryczną. Obecnie posiada 13 elektrycznych autobusów marki Mercedes, a kolejne 28 jest w trakcie realizacji zamówienia. Trwa również przetarg na zakup dodatkowych 21 pojazdów, co zwiększy flotę elektryczną do 62 autobusów.
Chociaż autobusy z napędem spalinowym nadal pełnią ważną rolę w miejskiej komunikacji, ich niezależność od sieci energetycznej jest kluczowa w sytuacjach awaryjnych, zapewniając niezawodność nawet podczas przerw w dostawach prądu.
Źródło: wroclaw.pl
