Niedawno rozpoczęta debata, która wywołała wiele emocji, skłania nas do wyjaśnienia, że pierwszoplanowym celem wprowadzenia nowych oznaczeń poziomych na jezdni Obwodnicy Autostradowej Wrocławia, w szczególności na węźle Wrocław Południe, jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz ułatwienie poruszania się kierowcom.
Na podstawie sytuacji drogowych, które zaobserwowaliśmy podczas zjazdu z Obwodnicy Autostradowej Wrocławia na autostradę A4 oraz licznych zgłoszeń od kierowców, postanowiliśmy wprowadzić tymczasowe rozwiązanie mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Wprowadziliśmy specyficzne oznaczenia na jezdni – kod kraju D na pasie zjazdowym w stronę Niemiec oraz UA na pasie prowadzącym do Ukrainy. Takie rozwiązanie ma na celu lepsze wskazanie kierunku ruchu danego pasa, co stanowi odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez kierowców i służy poprawie bezpieczeństwa. Projekt ten został uruchomiony 18 grudnia 2024 roku, po otrzymaniu pozytywnej opinii od Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
Poza funkcją ostrzegawczą oraz wprowadzaniem różnych zakazów i nakazów, jednym z kluczowych aspektów oznakowania drogowego jest jego rola informacyjna. Praktyka stosowania kodów krajów na znakach drogowych, wskazujących trasy prowadzące do granic danego państwa, jest dobrze ugruntowana i obligatoryjna. Takie przepisy są wyraźnie określone w rozporządzeniu dotyczącym technicznych warunków dla znaków i sygnałów drogowych.