Wrocław intensywnie inwestuje w modernizację miejskiego transportu, stawiając przed sobą kolejne wyzwania infrastrukturalne. Tym razem kluczowym przedsięwzięciem stała się przebudowa torowiska tramwajowego na ulicy Mickiewicza, ściśle powiązana z innymi dużymi projektami, jak remont Mostu Zwierzynieckiego oraz budowa Trasy Autobusowo-Tramwajowej prowadzącej na Swojczyce. Miasto właśnie wznowiło postępowanie przetargowe na dokumentację projektową tej inwestycji po wcześniejszym unieważnieniu procedury z powodów finansowych.
Zakres inwestycji: co zmieni się na ulicy Mickiewicza?
Założenia przebudowy ulicy Mickiewicza pozostają spójne z wcześniejszymi planami. Projekt obejmuje gruntowną wymianę około 3140 metrów torowiska tramwajowego, rozciągającego się na trzech odcinkach tej kluczowej arterii komunikacyjnej. Wykonawcy zainteresowani udziałem w przetargu mogą składać swoje oferty do 19 września, do godziny 9:00.
O wyborze firmy projektowej przesądzi głównie cena (60% wagi), ale równie istotne będzie doświadczenie projektanta legitymującego się uprawnieniami budowlanymi w specjalności drogowej (40% wagi oceny). Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 320 dni na przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej.
Przetarg pod presją czasu – powody i możliwe skutki
Przyspieszona procedura przetargowa to wyraźna reakcja władz miasta na konieczność sprawnego wystartowania z pracami projektowymi. Jest to warunek niezbędny, by dotrzymać harmonogramów inwestycyjnych dotyczących całego układu komunikacyjnego w tej części Wrocławia. Opóźnienia w realizacji przebudowy torowiska na Mickiewicza mogą skutkować przesunięciem terminów dla pozostałych kluczowych przedsięwzięć, takich jak kolejne fazy remontu Mostu Zwierzynieckiego czy uruchomienie nowej linii tramwajowo-autobusowej na Swojczyce.
Obecnie zakłada się, że prace budowlane rozpoczną się w przyszłym roku. Zanim jednak do tego dojdzie, miasto musi uzyskać wszystkie niezbędne zgody oraz przeprowadzić konsultacje i uzgodnienia projektowe.
Co to oznacza dla pasażerów i mieszkańców?
Modernizacja torowiska na ul. Mickiewicza oznacza także poważne zmiany dla codziennej organizacji ruchu. Już teraz wiadomo, że w trakcie prowadzenia prac pojawią się objazdy tramwajowe na Biskupin. Dla mieszkańców oznacza to konieczność śledzenia komunikatów MPK i dostosowania się do tymczasowych tras tramwajowych. Zarówno pasażerowie, jak i okoliczni kierowcy powinni przygotować się na przejściowe utrudnienia, których dokładny zakres zostanie jeszcze doprecyzowany po opracowaniu projektów organizacji ruchu.
Jak MPK planuje zminimalizować niedogodności?
MPK Wrocław kładzie duży nacisk na skoordynowanie wszystkich działań tak, by ograniczyć negatywny wpływ inwestycji na życie mieszkańców. Szczegółowe harmonogramy, alternatywne trasy tramwajowe oraz komunikacja z pasażerami mają ułatwić przejście przez ten trudny okres. Miasto deklaruje, że będzie na bieżąco informować o kolejnych etapach inwestycji i wprowadzać rozwiązania, które pozwolą utrzymać płynność miejskich połączeń.
Nowe torowisko – szansa na lepszy transport w tej części Wrocławia
Choć czeka nas czas przejściowych utrudnień, finalizacja dokumentacji projektowej i rozpoczęcie prac budowlanych to inwestycja w przyszłość – poprawę niezawodności komunikacji tramwajowej, bezpieczeństwa i komfortu dojazdu na Sępolno, Biskupin oraz w kierunku Swojczyc. Modernizacja ul. Mickiewicza wpisuje się w szersze działania miasta na rzecz nowoczesnego i zrównoważonego transportu publicznego, z którego każdego dnia korzystają tysiące wrocławian.