Oleje samochodowe pełnią bardzo ważną funkcję w utrzymaniu silnika w dobrej kondycji. Konieczne jest, by wymiana następowała regularnie, a stosowane oleje były wybierane zgodnie z rekomendacjami dla konkretnego silnika. Najpopularniejsze są oleje syntetyczny i półsyntetyczny. Czym się różnią? Który wybrać? Oto krótki poradnik, który ułatwi Ci wybór.
Olej syntetyczny – charakterystyka
Oleje samochodowe syntetyczne są pozyskiwane z oleju ziemnego. Substancje poddaje się syntezie chemicznej, której konsekwencją jest utworzenie czystej bazy olejowej. Bazę tę uzupełnia się o dodatki uszlachetniające – m.in. detergenty, modyfikatory tarcia, antyoksydanty czy środki dyspersyjne. W efekcie otrzymujemy olej syntetyczny, który wykazuje bardzo dużą wytrzymałość na wysokie temperatury. Olej ten nie posiada szkodliwych dla silnika związków, odznacza się wysokim współczynnikiem lepkości oraz ma lepsze parametry smarowania, przez co chroni silnik przed siłami tarcia. Ponadto chroni przed utlenianiem się części silnika oraz zapewnia większą wydajność względem pozostałych.
Olej półsyntetyczny – specyfika
Olej samochodowy półsyntetyczny jest tańszą alternatywą. Stanowi mieszaninę olejów syntetycznych i mineralnych. Zalecany jest do wykorzystywania w autach o dużym przebiegu – np. pojazdach z rynku wtórnego, gdy nie wiadomo, jaki typ oleju używany był wcześniej. Ten produkt ma lepsze właściwości smarujące niż oleje mineralne. Nie jest tak dobry, jak syntetyk, ma jednak ma niższą cenę przy relatywnie dobrych parametrach. Uznaje się je za typowo uniwersalne środki smarne – mają lepkość pozwalającą na stosowanie przez cały rok, bez obaw o rozruch nawet podczas mroźnych dni. Latem dobrze chłodzą silnik, z kolei w trakcie całego okresu eksploatacji chronią i czyszczą.
Różnice między olejem syntetycznym a półsyntetycznym
Samochodowe oleje syntetyczne cechuje bardzo wysoka zawartość substancji uszlachetniających. W zależności od rodzaju produktu ilość w środku smarnym może sięgać nawet 30 procent. Detergenty dbają o czystość silnika i neutralizują niekorzystne kwasy. Modyfikatory tarcia redukują siły zachodzące między elementami ruchomymi i zwiększają wydajność paliwową. Antyoksydanty zachowują odpowiednie właściwości oleju, a środki dyspersyjne sprzyjają usuwaniu szkodliwej sadzy i szlamu.
Oleje półsyntetyczne są mieszanką mineralnych i syntetycznych baz olejowych, a więc stanowią „półśrodek”. Są tańsze, mają nieco gorszy skład, ale zwykle nie ma przeciwwskazań do ich stosowania w pojazdach – szczególnie tych intensywnie eksploatowanych, z dużym przebiegiem lub nieznaną historią wymiany olejów.
Warto też wiedzieć, że dostępny jest jeszcze jeden typ produktów – oleje mineralne. Są gęste i mniej uszlachetnione. Ich atutem jest niska cena, więc dobrze sprawdzają się w autach, które pobierają dużo oleju, pojazdach ze starymi silnikami oraz w autach z bardzo dużym przebiegiem.