Wrocław: Rondo Reagana czeka na rewolucję – co się zmieni w komunikacji?

Węzeł transportowy Rondo Reagana we Wrocławiu, kluczowy punkt przesiadkowy w mieście, czeka na znaczące zmiany związane z planowaną przebudową torowiska. MPK Wrocław zapoczątkowało proces wyboru firmy do opracowania dokumentacji projektowej, co ma na celu usprawnienie infrastruktury oraz poprawę komfortu podróży dla pasażerów korzystających z tego węzła. Rondo łączy linie tramwajowe i autobusowe przecinające plac Grunwaldzki oraz ulice Szczytnicką, Piastowską i Marii Curie-Skłodowskiej, co czyni je centralnym punktem komunikacyjnym miasta.

Przeszłość i transformacje ronda Reagana

Od momentu otwarcia niemal dwie dekady temu, Rondo Reagana przeszło wiele zmian. Kluczowe modernizacje obejmowały wprowadzenie przejść naziemnych w 2016 roku, a także remont nawierzchni w 2020 roku, kiedy to kostkę brukową zastąpiono innym materiałem. Drobniejsze prace realizowano także w latach 2022 i 2024. Wszystkie te działania wskazują na kontynuację modernizacji planowanych na 2026 rok.

Planowane zmiany w torowisku

Zły stan techniczny torowiska na rondzie Reagana, wynikający ze zużycia główek szyn oraz uszkodzeń nawierzchni, wymaga natychmiastowej interwencji. Modernizacja obejmie wymianę 2610 metrów toru pojedynczego wraz z nową betonową nawierzchnią. Dodatkowo zmienione zostaną 16 zwrotnic, z których część zostanie przesunięta, a na łukach torowiska zainstalowane zostaną smarownice. Przewidziano również wydzielenie dwóch osobnych torów: jednego prowadzącego w kierunku ul. Marii Curie-Skłodowskiej i drugiego do skrętu na przystanek „Plac Grunwaldzki”.

Ułatwienia dla pasażerów

Przebudowa obejmie także podwyższenie peronów, co znacząco poprawi dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością. Modernizowane będą przystanek „Plac Grunwaldzki” na ul. Marii Curie-Skłodowskiej oraz perony nr 1 i 2 na centralnej wyspie ronda. MPK Wrocław przedstawiło własną koncepcję przebudowy, jednak zadaniem wybranego wykonawcy będzie również przygotowanie swojej wizji.

Realizacja projektu – warunki i wymagania

Wykonawcy zainteresowani projektem muszą złożyć oferty do 16 października do godziny 9:00. Główne kryteria wyboru to cena (60% oceny) oraz doświadczenie projektanta z uprawnieniami budowlanymi w inżynierii drogowej (40% oceny). Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 320 dni od podpisania umowy, co oznacza, że finał projektu przypadnie na jesień 2026 roku.

Wrocław w ostatnich miesiącach intensywnie rozwija infrastrukturę komunikacyjną. MPK Wrocław i Wrocławskie Inwestycje aktywnie prowadzą przetargi, niedawno wybrano wykonawcę projektu trasy tramwajowej na Księże Wielkie oraz otwarto oferty na dokumentację torowisk na ul. Teatralnej, Moście Pokoju i ul. Łokietka. Prace nad przebudową ul. Nowowiejskiej są w toku, choć jeden z przetargów został unieważniony z powodu przekroczenia budżetu. Poszukiwania projektanta torowiska na ul. Mickiewicza nadal trwają.

Podsumowanie nadchodzących zmian

Modernizacja Ronda Reagana to istotny krok w kierunku poprawy infrastruktury transportowej Wrocławia. Przygotowania do przebudowy torowiska są w toku, a planowane zmiany mają na celu nie tylko poprawę techniczną, ale również zwiększenie komfortu podróży dla pasażerów. W ramach projektów realizowanych przez MPK Wrocław, miasto kontynuuje rozwój sieci komunikacyjnej, co w przyszłości przełoży się na lepszą jakość transportu publicznego.