Utrudnienia na AOW: Wymiana dylatacji rusza we wrześniu!

Od najbliższego wtorku kierowców korzystających z Autostradowej Obwodnicy Wrocławia czekają poważne utrudnienia. Rozpoczyna się bowiem wymiana dylatacji na fragmencie drogi prowadzącym w stronę Kudowy Zdrój, pomiędzy węzłami Wrocław Północ a Wrocław Stadion. To newralgiczny odcinek, którym codziennie przejeżdżają tysiące pojazdów, dlatego warto przygotować się na zmiany i możliwe opóźnienia.

Jak będzie przebiegał remont i co oznacza dla kierowców?

Roboty drogowe będą prowadzone etapami, aby zminimalizować korki i zachować płynność ruchu tak bardzo, jak pozwolą na to warunki. Pierwszy etap oznacza zamknięcie prawego pasa oraz pasa awaryjnego, przez co kierowcy będą mieli do dyspozycji jedynie środkowy i lewy pas. Po zakończeniu tej fazy, wykonawca przeniesie się na środkowy i lewy pas – wtedy to one zostaną wyłączone z ruchu, a przejazd będzie możliwy tylko pasem prawym i awaryjnym. Zmiany w organizacji ruchu będą wprowadzane głównie w godzinach nocnych, co powinno ułatwić codzienne dojazdy w godzinach szczytu.

Planowany termin zakończenia wszystkich prac to 25 września, jednak wykonawca zastrzega, że wszystko zależy od pogody – intensywne opady mogą przedłużyć modernizację.

Dlaczego wymiana dylatacji jest konieczna?

Dylatacje to elementy konstrukcyjne, które odpowiadają za bezpieczne przejazdy przez mosty i wiadukty. Ich głównym zadaniem jest przejmowanie naprężeń i przemieszczanie się elementów mostowych pod wpływem temperatury, obciążeń czy drgań. Uszkodzenie dylatacji może prowadzić do poważnych utrudnień, a nawet zagrożenia dla użytkowników drogi. Zwykle elementy te wytrzymują około dekady intensywnej eksploatacji, choć w miejscach o dużym natężeniu ruchu wymiana może być potrzebna wcześniej – zwłaszcza przy wzmożonym przejeździe ciężkich pojazdów.

Prawidłowo funkcjonujące dylatacje zapewniają kierowcom komfortową i bezpieczną podróż. Ich nieszczelność lub zużycie prowadzi do wibracji, hałasu, a także może powodować uszkodzenia pojazdów.

Jak często i w jaki sposób kontrolowane są dylatacje na AOW?

Na całej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia znajduje się aż 124 dylatacji. Każda z nich podlega regularnym przeglądom zgodnie z obowiązującymi przepisami – zarówno tymi krajowymi, jak i europejskimi. Inspekcje mają na celu wykrycie wszelkich nieprawidłowości zanim staną się niebezpieczne. Jeśli inspektorzy stwierdzą poważniejsze uszkodzenia, natychmiast podejmowana jest decyzja o naprawie bądź wymianie, aby nie dopuścić do pogorszenia stanu technicznego całej konstrukcji.

W praktyce oznacza to, że nawet niewielkie pęknięcia czy nieszczelności są wykrywane na wczesnym etapie. Wykonawca prowadzi nie tylko naprawy, ale również okresowe konserwacje, które przedłużają żywotność dylatacji.

Jak bezpiecznie poruszać się podczas modernizacji?

W związku z zapowiadanymi pracami zarządca autostrady apeluje do wszystkich kierowców o szczególną ostrożność w rejonie remontu. Przed wjazdem na przebudowywany odcinek warto zaplanować trasę i sprawdzić aktualne informacje drogowe. Zaleca się również zmniejszenie prędkości i bezwzględne stosowanie się do tymczasowego oznakowania. Nieprzestrzeganie zasad może grozić nie tylko mandatem, ale przede wszystkim niebezpiecznymi sytuacjami na zwężonych fragmentach drogi.

Dla uniknięcia większych opóźnień warto rozważyć alternatywne trasy lub podróż poza godzinami szczytu. O dalszych zmianach w organizacji ruchu będziemy informować na bieżąco.