Wrocław w nowej odsłonie: 10 imponujących mostów, które zmieniają Miasto Stu Mostów

Wrocław, znany jako Miasto Stu Mostów, nie bez powodu może poszczycić się tym przydomkiem. Liczba mostów w mieście przekracza 110, a w ostatnich latach pojawiło się kilka nowych przepraw, takich jak na Wilczym Kącie nad Oławą, Olimpijski nad Odrą czy Chrobrego nad kanałami. Kluczowe inwestycje obejmują także mosty Pomorskie, Uniwersyteckie, Świętej Klary, Zwierzyniecki, Świętego Antoniego oraz most nad Ślęzą między Muchoborami. W latach 2019-2025 te inwestycje pochłonęły ponad 200 milionów złotych.

Modernizacja mostów Uniwersyteckich

Remont mostów Uniwersyteckich rozpoczął się w czerwcu 2024 roku i trwał półtora roku, z planowanym zakończeniem w 2025 roku. Prace były nieco opóźnione z powodu podniesionego poziomu Odry, co wiązało się z zagrożeniem powodziowym. Ostatecznie, mimo trudności, projekt ukończono, a koszty wzrosły z pierwotnych 11,5 miliona do 14,7 miliona złotych. W ramach remontu skupiono się na poprawie zabezpieczeń antykorozyjnych, konserwacji podpór oraz wymianie nawierzchni dla pieszych i rowerzystów. Zmieniono również balustrady i zainstalowano nowoczesne oświetlenie.

Nowa przeprawa Na Wilczym Kącie

Między 2020 a 2023 rokiem zrealizowano budowę mostu Na Wilczym Kącie, który łączy brzegi Oławy. Przed otwarciem Aleii Wielkiej Wyspy (AWW) podróż do Wielkiej Wyspy wymagała przejazdu przez zatłoczone mosty i place. Nowa trasa AWW, zawierająca mosty Na Wilczym Kącie oraz Olimpijski, stała się alternatywą, ułatwiając komunikację. Most Na Wilczym Kącie, o długości 350 metrów, oferuje widok na okoliczne tereny zielone. Jego nazwa nawiązuje do historycznej lokalizacji w pobliżu rzeki Oławy.

Imponujący Most Olimpijski

Most Olimpijski, ukończony w 2023 roku, łączy Przedmieście Oławskie z Wielką Wyspą. Jest to drugi, licząc od południa, nowy most na trasie AWW i mierzy aż 700 metrów, co czyni go jednym z najdłuższych w mieście. Konstrukcja opiera się na 14 podporach, z użyciem 2100 ton stali i 15500 metrów sześciennych betonu. Ciekawostką inżynieryjną jest pusty korytarz w środku jego struktury.

Mosty Chrobrego: nowoczesna funkcjonalność

Nowe mosty Chrobrego, zbudowane w latach 2022-2023 za 85,5 miliona złotych, zastąpiły stare konstrukcje, umożliwiając przejazd nie tylko pojazdom osobowym, ale również tramwajom i pojazdom wojskowym. Nowe mosty są szersze i dłuższe, a ich nośność zwiększona o 25 ton w porównaniu do poprzednich.

Przebudowa mostów Pomorskich

Przebudowa mostów Pomorskich, zakończona w 2023 roku, kosztowała 74 miliony złotych. Projekt obejmował modernizację konstrukcji, renowację detali architektonicznych oraz przeniesienie rury ciepłowniczej pod dno rzeki. Odrestaurowano również pawilony zwane strażnicami, przywracając im historyczny wygląd.

Budowa mostu nad Widawą

Budowa mostu nad Widawą, która rozpoczęła się w 2024 roku, jest współfinansowana z Funduszy Europejskich. Most połączy Wrocław z Obornikami Śląskimi i ma zostać ukończony w 2025 roku. Szacowany koszt to 6,1 miliona złotych.

Innowacje w okolicach Muchoborów

Most między Muchoborami, ukończony w 2024 roku, kosztował 3,8 miliona złotych. Pełni rolę kładki dla pieszych i rowerzystów, łącząc osiedla Muchobór Mały i Wielki oraz ulice Trawową i Francuską.

Renowacja mostu Świętej Klary

Most Świętej Klary, najstarszy w mieście, został poddany remontowi w latach 2022-2023. Drewniana konstrukcja mostu z 1799 roku wymagała inwestycji na poziomie 1,3 miliona złotych, aby zachować swoje historyczne znaczenie.

Rekonstrukcja mostu Świętego Antoniego

Po zniszczeniach spowodowanych upadkiem konaru w 2022 roku, most Świętego Antoniego został odbudowany w latach 2023-2024 za 2,5 miliona złotych. Most łączy Stare Miasto ze Szczepinem, przechodząc nad fosą.

Kolory mostu Zwierzynieckiego

Remont mostu Zwierzynieckiego, trwający od 2021 do 2024 roku, kosztował 9,5 miliona złotych. Najbardziej zauważalną zmianą jest przywrócenie oryginalnego, zielonego koloru kratownicy mostu. Wkrótce planowane są dalsze prace remontowe.

Wrocław planuje kolejne inwestycje, przygotowując dokumentację projektową dla mostów takich jak Trzebnickie, Grunwaldzki, Oławski, Sikorskiego i Osobowicki. Przetargi na nowe projekty budowlane mogą zostać ogłoszone jeszcze w tym roku.

Źródło: wroclaw.pl