Rewitalizacja zajezdni tramwajowych we Wrocławiu: połączenie nowoczesności z historycznym dziedzictwem

Zarówno Zajezdnia Tramwajowa Borek przy ul. Powstańców Śląskich, jak i Zajezdnia Gaj przy ul. Kamiennej przechodzą intensywne modernizacje mające na celu poprawę ich funkcjonalności oraz zwiększenie pojemności. W tych obiektach miejski przewoźnik, MPK Wrocław, nie tylko stacjonuje swoje tramwaje, ale również prowadzi regularne przeglądy i konserwacje, a także poważne naprawy taboru.

Tworzenie nowoczesnych warunków do obsługi tramwajów w zabytkowych budynkach zajezdni jest wyzwaniem ze względu na konieczność zachowania historycznego charakteru obiektów. Jakiekolwiek zmiany muszą być zgodne z wymogami konserwatora zabytków, co dodatkowo komplikuje proces renowacji.

W ramach modernizacyjnych prac w hali znajdującej się na terenie Zajezdni Gaj wprowadzane są liczne innowacje. Posadzka będzie odpowiednio wzmocniona, aby mogła wytrzymać ciężar podnośników kolumnowych. Planowane jest również wymienienie instalacji kanalizacyjnej i elektrycznej oraz systemu oświetlenia. Ponadto, na terenie hali zostanie zamontowany nowoczesny pomost obsługowy o długości 37 metrów.

Należy podkreślić, że renowacja obejmuje nie tylko ulepszenie infrastruktury, ale również zachowanie historycznych elementów budynku. W związku z budową nowych, pogłębionych kanałów obsługowych, które są zgodne z obowiązującymi przepisami, fragmenty ściany ceglanej zostaną starannie odtworzone. W ten sposób MPK Wrocław stara się łączyć nowoczesne rozwiązania z szacunkiem dla dziedzictwa historycznego.