Wrocław w ruchu: Rozpoczęcie budowy Wschodniej Obwodnicy już na Partynicach i Bielanach!

Na południowych peryferiach Wrocławia, w rejonie Partynic i Bielan Wrocławskich, trwają intensywne przygotowania do realizacji ostatniego etapu Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Proces ten zainicjowano od usunięcia pozostałości działek ogrodniczych, a obecnie teren jest gruntownie oczyszczany z drzew i krzewów. Jednocześnie ekipy budowlane organizują tymczasowe drogi dojazdowe dla ciężkiego sprzętu, podczas gdy eksperci ds. saperskich dokonują niezbędnych prac zabezpieczających. Mimo że te działania oznaczają początek inwestycji, do faktycznej budowy drogi jeszcze sporo brakuje.

Trasa nowego odcinka obwodnicy

Planowany odcinek trasy rozpocznie się w punkcie połączenia z aleją Karkonoską, w pobliżu ronda obok centrum handlowego Auchan. Stamtąd droga przejdzie przez wiadukt kolejowy nad linią kolejową nr 285 i most nad rzeką Ślęzą. Następnie trasa dotrze do skrzyżowania z ulicą Ołtaszyńską, gdzie powstanie nowe rondo. Kolejne etapy obejmują rondo na skrzyżowaniu z ulicą Kutrzeby i połączenie z istniejącą trasą na ulicy Grota Roweckiego. Dodatkowo uwzględniono mniejsze skrzyżowania z ulicami Niebieską i Obrońców Poczty Gdańskiej.

Obecny stan prac

Głównym wykonawcą prac przygotowawczych jest firma Skanska, która już od trzech miesięcy działa na placu budowy. Rozbiórka terenów ogrodów działkowych w okolicach Partynic i Bielan Wrocławskich jest w toku. Równocześnie trwa budowa tymczasowych ogrodzeń i dróg technologicznych. Według Iwony Walczak z firmy Skanska, dostarczono już niezbędne materiały do budowy dróg, a wszystkie prace są nadzorowane przez ekspertów ds. ochrony środowiska. Ponadto, nad połową inwestycji przeprowadzono już nadzór saperski.

Plany na przyszłość

W najbliższym czasie planowane są budowy wjazdów na zaplecza budów oraz dalsze prace drogowe w okolicy ulic Grota Roweckiego i Bielan Wrocławskich. Kluczowe znaczenie ma również rozpoczęcie konstrukcji infrastruktury technicznej, w tym kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej w rejonie ulicy Grota Roweckiego. Pomimo aktualnie prowadzonych działań, przedstawicielka Skanska podkreśla, że do rozpoczęcia głównych prac budowlanych jest jeszcze dużo czasu.

Istotne aspekty projektu

Ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia będzie wyposażony w dwie jezdnie na większości swojej długości. Projekt obejmuje również ważne elementy infrastruktury, takie jak kładki dla pieszych, półtunel z ekranami dźwiękochłonnymi w miejscowości Wysoka, oraz most i wiadukt nad linią kolejową. Całość przedsięwzięcia, realizowanego przez Skanska, ma zostać ukończona w ciągu 30 miesięcy. Według harmonogramu, nowy odcinek obwodnicy powinien być gotowy do końca 2027 roku.

W skrócie, mimo że prace przygotowawcze nabierają tempa, droga jeszcze długa przed nami, zanim zobaczymy gotową Wschodnią Obwodnicę Wrocławia. Z uwagi na skalę inwestycji i ważność infrastruktury technicznej, mieszkańcy okolicznych terenów z niecierpliwością oczekują zakończenia projektu, który znacząco usprawni komunikację w tej części miasta.