Symboliczny pierwszy krok na budowie kolejnego fragmentu ważnej trasy S8 już za nami – wojewoda dolnośląski wydał oficjalne pozwolenie, a maszyny niebawem wjadą na teren inwestycji. Mieszkańcy Dolnego Śląska mogą spodziewać się nie tylko nowych dróg, ale i szeregu udogodnień związanych z lepszą komunikacją na południu kraju. Co dokładnie zmieni się w regionie i jak przebiegają prace?
Nowe pozwolenie, nowe perspektywy
Wydana przez wojewodę decyzja umożliwi rozpoczęcie budowy odcinka S8 między węzłami Kobierzyce Południe a Jordanów Śląski. To fragment o długości niespełna 14 kilometrów, którego realizację powierzono firmie PORR. Rozpoczęcie prac na tym odcinku to przełomowy moment dla lokalnej infrastruktury, łączący południowe obrzeża Wrocławia z regionem kłodzkim. Pozwolenie na inwestycję drogowa (ZRID) otwiera drogę nie tylko do robót ziemnych, ale i przebudowy sieci energetycznych czy wodociągów, a pierwsze prace ruszą już wkrótce.
Etapy inwestycji – jak podzielono trasę S8?
Cała ekspresowa S8 na trasie Wrocław–Kłodzko to ambitny projekt o długości ponad 80 km. Aby zminimalizować utrudnienia i maksymalnie przyspieszyć realizację, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała o podziale przedsięwzięcia na siedem fragmentów. Taki model pozwala na niezależne prowadzenie prac i szybsze oddanie kolejnych odcinków do użytku.
Największe zaawansowanie osiągnięto na odcinkach od Kobierzyc do Łagiewnik Zachód – tu już trwają prace przygotowawcze, bo formalności ZRID zostały załatwione. Dla fragmentu Łagiewniki Zachód – Niemcza finalizowany jest przetarg, a podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na najbliższy czas. Z kolei Mostostal Warszawa odpowiada za budowę odcinka Niemcza – Ząbkowice Śląskie, gdzie podpisano już kontrakt o wartości blisko 306 mln zł. Kolejny fragment, Ząbkowice Śląskie – Bardo, realizowany przez grupę Mirbud, ma kosztować ponad 378 mln złotych. Najbardziej skomplikowany, górzysty odcinek Bardo – Kłodzko, nadal czeka na rozstrzygnięcie przetargu na dokumentację.
Co zyskają kierowcy i lokalni mieszkańcy?
Projekt S8 przewiduje budowę dwóch jezdni, każda z dwoma pasami ruchu oraz pasami awaryjnymi. Taka infrastruktura zwiększy bezpieczeństwo podróży, zminimalizuje ryzyko korków i ułatwi płynną jazdę nawet w godzinach szczytu. Co więcej, pomiędzy Kobierzycami a Łagiewnikami zarezerwowano miejsce na ewentualne poszerzenie drogi do trzech pasów w przyszłości. Budowa nowej ekspresówki pozwoli wreszcie wyprowadzić ruch tranzytowy z wielu miejscowości, przez które obecnie przebiega ruchliwa i często zakorkowana DK8. Mieszkańcy tych obszarów odczują znaczącą redukcję natężenia ruchu i hałasu, a także poprawę bezpieczeństwa w swoich miejscowościach.
Silny impuls dla rozwoju regionu
Realizacja S8 to nie tylko wygoda dla zmotoryzowanych. Nowoczesna trasa zwiększy atrakcyjność turystyczną całego regionu – podróż do popularnych miejscowości Dolnego Śląska i Sudetów będzie krótsza i bezpieczniejsza. Lepiej skomunikowane tereny zyskają nowe możliwości gospodarcze oraz szanse na przyciągnięcie inwestorów. Połączenie z autostradą A4 i bliskość granicy z południowymi sąsiadami wzmocni rolę Dolnego Śląska jako kluczowego węzła transportowego w południowej Polsce. W efekcie zarówno mieszkańcy, jak i przedsiębiorcy mogą oczekiwać pozytywnych zmian w najbliższych latach, a cała inwestycja przybliża region do standardów komunikacyjnych zachodniej Europy.