Nowe pociągi Kolei Dolnośląskich są nowoczesne i ekonomiczne

Hybrydowe pociągi wożą pasażerów Kolei Dolnośląskich

Spółka Koleje Dolnośląskie, która jest operatorem części poruszających się po dolnośląskich torach pociągów, nabyła sześć nowych pociągów. Są bardzo nowoczesne i pozwolą powiększyć siatkę połączeń.

Nowoczesne pociągi wyróżnia rodzaj napędu. Są hybrydowe.

Zakupione niedawno przez Koleje Dolnośląskie składy pociągów posiadają dwie możliwości napędu. Są przystosowane do poruszania się po torach z tradycyjną trakcją – są wówczas napędzane elektrycznie. W miejscach, gdzie infrastruktura pozwala tylko na przejazd pociągów spalinowych – wykorzystywane jest drugie źródło napędu.

Takie rozwiązanie daje możliwość zupełnie nowego zorganizowania siatki połączeń na Dolnym Śląsku. Dotychczas dwa typy pociągów były potrzebne do obsługi dolnośląskich liii. Pewnymi liniami poruszały się pociągi elektryczne, inne obsługiwały lokomotywy spalinowe. Teraz nowy pociąg będzie mógł skorzystać z obu tych rozwiązań.  Tam, gdzie istnieje sieć trakcyjna, pociąg pobiera prąd przez pantograf. Gdy nie ma takiej możliwości – maszynista  składa pantograf. Wtedy maszynista włącza drugi tryb zasilania pociągu.  To silniki spalinowe napędzają prądnicę.

Składy są trójczłonowe i posiadają 160 miejsc siedzących. Pociąg oferuje też drugie tyle miejsc stojących. Łącznie skład przewiezie ponad trzystu pasażerów.  Nowoczesne pociągi mają bardzo niską emisję spalin.

Sześć pociągów – są najnowocześniejsze w Polsce

Przedstawiciele Kolei Dolnośląskich poinformowali o wdrożeniu do użytku sześciu nowych pociągów. To jedne z najnowocześniejszych maszyn w Polsce. Pierwsze dwa pociągi już kursują na liniach obsługiwanych przez tego przewoźnika. Na następne cztery trzeba poczekać, plan zakłada że pojawią się na torach maksymalnie w ciągu pół roku.

Nowe pociągi już dziś można spotkać na trasie łączącej Trzebnicę z Wrocławiem. To idealny przykład zastosowania hybrydowego pociągu. Dotychczas to pociągi w pełni spalinowe realizowały takie kursy. Na odcinku między Wrocławiem Psie-Pole, a Trzebnicą nie ma bowiem trakcji. Oznaczało to konieczność jeżdżenia w obrębie miasta pociągów spalinowych. Teraz nowe składy będą podłączane we Wrocławiu przez pantograf do sieci elektrycznej – przestaną więc zanieczyszczać miasto.

Wkrótce możemy spodziewać się otwarcia nowej linii kolejowej. Z Wrocławia pasażerowie pojadą do Świdnicy. Po drodze pociąg stanie w takich miejscowościach jak Kobierzyce i Sobótka.